Categories
Prebava

Zaprtje in lena prebava – težava mnogih

Človeško črevo je že po naravi lahko bolj leno ali aktivno. Nekateri hodijo na potrebo pogosteje, drugi redkeje. Odvajanje blata v razponu od trikrat na dan do trikrat na teden velja za normalno. Kadar se navade odvajanja spremenijo, pa moramo na to postati pozorni. Počasna prebava in zaprtje sta najpogosteje posledica napačne prehrane. Preveč sladkega, preveč uživanja prehrane iz bele moke in premalo zaužitih balastnih snovi povzroča slabo prebavo in zaprtje.

Sadje, zelenjava in veliko balastnih snovi pa preprečujejo nastanek slabe prebave in zaprtja. Zato je priporočljivo uživati zmerno dieto, ki vsebuje veliko količino teh snovi, ki jih veliko vsebujejo tudi laneno seme, žitni kosmiči in polnozrnati izdelki. Balastne snovi se v debelem črevesju namreč vežejo s tekočino in tako črevo prisilijo k dejavnosti, s tem pa se preprečuje nastanek slabe prebave in zaprtja. Tudi če imate slabo prebavo in zaprtje se ne poslužujte odvajalnih sredstev, saj ta težavo rešijo le začasno, povzročijo pa polenitev črevesja, poleg tega pa so lahko celo povzročitelji raka na ledvicah ali sečevodu. Namesto tega raje spremenite način prehranjevanja in jejte redno, petkrat na dan. Kadar pa se pojavijo težje, kronične oblike zaprtja pa nujno poiščite zdravniško pomoč.

Slabo prebavo in zaprtje preprečuje tudi velika vsebnost vode v telesu, zato popijte najmanj dva litra in pol tekočine na dan. Odpovejte se kakavu, črnemu čaju in rdečemu vinu, ki so znani povzročitelji zaprtosti. Z gibanjem (tek, hitra hoja, plavanje in telovadba) boste pospešili delovanje še tako lenega črevesja in preprečili nastanek slabe prebave in zaprtja.

Categories
Prebava

Ko prebava postane težava …

  • Zaprtje

Vse več ljudi ima težave s prebavo, ki se pogosto kažejo v obliki zaprtja. Izločanje blata naj bi pri zdravem odraslem človeku potekalo vsaj trikrat na teden. Urejena prebava je izredno pomembna, saj lahko telo na ta način izloča nepotrebne, pogosto celo škodljive snovi, ki bi sicer povzročale neprijetnosti. Če torej vaša prebava že dolgo časa ne deluje tako, kot bi morala, je skrajni čas za ukrepanje. Prebavo pomaga pospeševati hrana z veliko vlakninami, kamor spada predvsem zelenjava, ne pozabite pa tudi na dovolj telesne aktivnosti. Prav tako si lahko pomagate s suhim sadjem, ki ga namočite čez noč, lanenimi semeni, probiotičnimi izdelki … Vsa ta hrana namreč preizkušeno pomaga pri odpravljanju zaprtja in s tem uravnavanju prebave. Če na ta način vaše težave s prebavo še vedno niso rešene, je po vsej verjetnosti najbolje, da obiščete specialista, ki bo znal poiskati vzroke za vašo slabo prebavo in jih odpraviti.

  • Diareja

Pri težavah s prebavo se poleg zaprtja najpogosteje omenja diareja oziroma driska – gre za obratno težavo, izločanje blata je namreč prepogosto (več kot dvakrat dnevno). Tovrstni problemi s prebavo so nevarni predvsem zaradi prevelike količine vode, ki jo telo izloča, saj lahko na ta način pride celo do dehidracije. Pravočasno ukrepanje je torej nujno. Prebavo si lahko, podobno kot pri zaprtju, uredite predvsem s pravilno prehrano (če seveda ne gre za hujše kronično stanje, v tem primeru je tudi pri tovrstnih prebavnih motnjah nujen posvet z zdravnikom specialistom). Pri odpravljanju driske se najpogosteje priporoča lahka hrana, kot je na primer riž, kuhan na vodi, prepečenec, lahka zelenjavna juha, naribano jabolko … Vlakninsko bogata hrana se v takšnih primerih odsvetuje, saj bi lahko še dodatno vznemirila vašo prebavo.

Hrana naj bo vaše zdravilo in vaše zdravilo naj bo vaša hrana! (Hipokrat)

Categories
Prebava

Kaj storiti ob slabi prebavi?

Spadata tudi sami med ljudi, ki jim težave s slabo prebavo pogosto grenijo življenje? Potem bo spodnjih 5 nasvetov za hitro in učinkovito odpravljanje slabe prebave kot nalašč za vas. Berite dalje, če želite izvedeti več …

  1. Poskrbite za več gibanja.

Pogosto je prav pomanjkanje telesne aktivnosti vzrok za slabo prebavo. O tovrstnih težavah tako pogosteje tožijo ljudje, ki opravljajo predvsem sedeče delo. Če ste med njimi tudi sami, poskrbite, da boste vnesli več gibanja vsaj v svoj prosti čas. Na ta način se bo vaš celoten metabolizem pospešil, kar pogosto pripomore tudi k rešitvi težav, povezanih s slabo prebavo.

  1. Vnesite v telo dovolj vlaknin.  

Slaba prebava je nemalokrat tudi posledica nepravilne prehrane. Preverite, ali hrana, ki jo uživate, vsebuje dovolj vlaknin, ki se skrivajo predvsem v zelenjavi (najbolje jo je uživati surovo). Vlaknine namreč preverjeno pomagajo pri odpravljanju slabe prebave.

  1.  Suho sadje na pomoč!

Izraz slaba prebava se običajno nanaša na zaprtje in s tem povezane nevšečnosti. V tem primeru je suho sadje izvrstna rešitev. Priporočeno je, da ga namočite čez noč in zaužijete zjutraj.

  1. Vključite laneno seme v svoj jedilnik.

V zadnjem času se pri boju zoper slabo prebavo vse pogosteje omenja laneno seme, ki je lahko okusen dodatek jogurtu, mleku, skuti … Ste ga že preizkusili? Slaba prebava bo zagotovo že kmalu le slab spomin.

  1. Popijte dovolj tekočine

Če se želite znebiti slabe prebave, ne pozabite na zadostno količino tekočine, ki bo poskrbela, da bodo procesi v vašem telesu zopet potekali tako, kot morajo. Rešitev pri slabi prebavi je pogosto enostavnejša, kot si predstavljate …

 

Če zgornji nasveti ne pomagajo pri odpravljanju slabe prebave, je morda vaš primer resnejši, zato ne bo odveč posvet z zdravnikom. Da bo vaša prebava zopet delovala tako, kot je potrebno!

Categories
Prebava

Je naši prebavi res ime »dobra prebava«?

Vsi smo že slišali rek: »Si, kar ješ.« Stavek seveda ima določen smisel, vendar bi se še bolj pravilno glasil: »Si, kar vneseš vase.« Pomembno je, da izberemo zdravo hrano, seveda; vendar je pomembno tudi, da je hrana raznolika in uravnotežena. Zanimivo je, da ima veliko ljudi nepravilno delujoč prebavni sistem, pa tega sploh ne vedo.

Kdaj naša dobra prebava ni vredna svojega imena?

Možni znaki, ko ne moremo govoriti o dobri prebavi, so na primer plini, napenjanje, riganje ali kolcanje po obrokih, pogosta utrujenost, artritis, suha ali srbeča koža, astma, migrene, alergije na hrano ali druge snovi v okolici ter mnoge druge bolezni. Če opažate katerega od naštetih znakov, se vprašajte, če svoji prebavi še lahko rečete dobra prebava. Še bolje pa bo, če vprašate zdravnika.

Ko »kemija« sodeluje z »mehaniko«

Za dobro prebavo v telesu skrbita dve komponenti prebavnega sistema – kemična in mehanična. Kemična je sestavljena iz prebavnih encimov in želodčnih sokov, ki jih proizvajajo usta, želodec, trebušna slinavka, jetra in tenko črevo. Mehanična komponenta dobre prebave pa je slavna peristaltika, torej mehanično gibanje, ki potiska hrano naprej po prebavnem traktu.

Koga se boji dobra prebava?

Najpogosteje dobri prebavi dela preglavice kemična komponenta prebavnega traku, saj je ta veliko bolj dovzetna za razne negativne vplive. Najpogosteje je krivo pomanjkanje encimov ali neuravnoteženost bakterijske flore. Oba vzroka nastaneta zaradi slabih diet, kroničnega stresa, metaboličnega ali endokrinega ravnovesja, kot tudi jemanja raznih zdravil ali enostavno zaradi procesa staranja. Ko se naši dobri prebavi pripeti ena neprilika, ki ji sledi druga, grejo te potem v verižnem procesu rade naprej in zatresejo ter spodnesejo našo dobro prebavo.

Pazimo na to, da bomo jedli čim bolj uravnoteženo, prav tako pa ne preveč. »Večkrat na dan, a po malo,« je pogosto slišan nasvet. In dobra prebava dobro ve, da ne zastonj.

Categories
Prebava

Hoja lahko pospeši prebavo

Mnoge modrosti nas že dolgo časa učijo, da je hoja eden najboljših pospeševalnikov prebave. V našem hitrem življenjskem tempu smo navajeni nekaj pojesti, po jedi pa malce počiti, da se telo sprosti od siceršnje delovne naglice. Boljši pristop bi bilo manjše kosilo oz. večerja, neposredno zatem pa kratek in umirjen sprehod. Nasploh je hoja najbolj naravna oblika rekreacije in je kot taka izredno pomembna za splošno zdravje in počutje. Tudi za uspešno prebavo.

Prebava na delovnem mestu in doma

Tudi v službi, pa čeprav je čas za malico zelo omejen, poskusite po zaužitem obroku zagrabiti sodelavca in skupaj z njim narediti krog ali dva okoli stavbe, dvorišča ali kjerkoli pač že. Doma, ko opravljate razne drobne opravke, si vsake toliko časa vzemite nekaj minut premora in se sprehodite po domačem vrtu, mimo cvetlične grede ali v bližnjem parku oz. gozdu. Najbrž boste v bližini našli tudi kake stopnice; vsak dan se nekajkrat povzpnite po njih. Ne pozabite, da prebava ne deluje le neposredno po zaužitem obroku, temveč skozi ves dan in celo noč.

Categories
Prebava

Imate težavo s prebavo?

Dobra prebava = dobro počutje

Vse premalo pozornosti namenjamo svoji prebavi. Nanjo se spomnimo, šele ko gre kaj hudo narobe, vsakodnevna napihnjenost, težave z vetrovi, slabost in bolečine v trebuhu pa pripisujemo trenutnim procesom v telesu in jih odpravimo z znanim: »Nekaj takega sem pojedel.« Vendar pa je dobra prebava veliko večjega pomena kot si predstavljamo.

Zamislimo si situacijo kot je uradni sestanek, kjer moramo biti povsem zbrani, poleg tega pa dajati vtis uglajenosti in omikanosti. Gotovo to ni čas, ko se želimo ukvarjati z lastno prebavo, z zadrževanjem vetrov in podobnimi nevšečnostmi. Prebava je lahko prvi in odločilni dejavnik, ki vpliva na naše počutje in samozavest.

Kako do boljše prebave?

Kot vsaka druga stvar, ki jo občutimo bodisi telesno bodisi psihično, ima svojo osnovo v telesu. Tudi prebava  je zapleten telesni proces, o katerem pa se nam zaradi vsakodnevnega uživanja hrane in njegove samoumevnosti ne zdi potrebno razpravljati, dokler ni zares nujno potrebno. Kljub zapletenosti prebavnega sistema pa nanj zlahka že vnaprej vplivamo z nekaj preprostimi koraki. Prehrana mora biti redna in uravnotežena. Izogibati se moramo prevelikemu vnosu sladkorja, maščob in soli, k vsakemu obroku pa moramo dodajati veliko zelenjave. Jogurti z dodanimi probiotičnimi kulturami dokazano blagodejno vplivajo na občutek v želodcu in spodbujajo prebavo. Kot vselej, ko govorimo o počutju, pa ne smemo zanemariti vsakodnevne fizične aktivnosti, gibanja v naravi in svežega zraka.

Skrb za zdravo prebavo je ena od najenostavnejših in najučinkovitejših preventivnih metod za odvračanje bolezni, prav tako pa je osnova vsakodnevnega dobrega počutja.