Categories
Hujšanje

Kako shujšati in kasneje pridobljeno težo uspešno obdržati

Kako shujšati, kakšne diete se lotiti, da bomo končno odvrgli nekaj odvečnih kilogramov, vse to so vprašanja, ki v današnjem času izjemno popularna. Zaradi sodobnega načina življenja, kroničnega pomanjkanja časa, se le redki posvečajo pripravi zdravih obrokov in redni telesni aktivnosti. Dandanes že skoraj na vsakem koraku zasledimo hitre diete, ki obljubljajo čudeže, a prav vsaka izmed njih ima praviloma jo-jo učinek, kar pomeni, hitro izgubljeno, še hitreje povrnjeno. Poleg hitrih diet, pa poznamo tiste, ki na našo žalost ne obljubljajo hitrih in neverjetnih rezultatov. Takšne diete od nas zahtevajo predvsem veliko več discipline, vztrajnosti, pa tudi odrekanja. Posameznik, ki si želi shujšati si mora narediti načrt, predvsem takšen, ki vsebuje zdrav in uravnotežen jedilnik, z veliko gibanja. Kako shujšati mogoče že vemo, a kako kasneje težo, ki smo jo stežka pridobili tudi ohraniti, to pa je že veliko težje. Prav zato, se če se le da izognimo hitrih diet in se držimo načel zdrave prehrane, veliko se gibajmo, telovadimo, tečemo, kakršnakoli oblika vadbe nam pač ustreza, tisti posvetimo čim več časa. Takšnega načela, vključno z zdravo prehrano, se držimo še kasneje, ko odvečni kilogrami že skopnijo, pa bo tudi kazalec na tehtnici miroval. Zdrava hrana in veliko gibanja, ne pripomoreta k temu, da bomo shujšali, temveč tudi k temu, da bomo lepši tudi na zunaj, postali bomo bolj sijoči, imeli bomo lepšo kožo in sijoče lase. Kako shujšati bo kmalu le še vprašanje, primerna hrana in dovolj telesne aktivnosti sta zagotovilo za uspeh.

Categories
Hujšanje

Debelost

Debelost je zdravstveni problem s katerim se sooča kar polovica odraslega prebivalstva, vedno več ogroženih pa je tudi otrok. Vzroki za prekomerno težo so tako telesni kot psihološki. Razlogi zakaj se debelost pojavlja so predvsem trije, in sicer dednost, premajhna telesna aktivnost in prenajedanje, včasih pa so razlogi tudi zdravstveni. Sem sodi predvsem jemanje različnih zdravil, težave z delovanjem ščitnice ali pa depresija. Ne glede na krivca, pa je prekomerna teža poleg kajenja, najpomembnejši dejavnik tveganja za nastanek bolezni srca in ožilja, obenem pa povzroča tudi prezgodnjo smrt in zmanjšuje kakovost življenja.

debelost

Toda hujšanje in diete niso pravi odgovor za rešitev problema, najprej je treba odkriti pravi razlog za debelost, ki je najbolj pogosto čustvena lakota. Ali je določena oseba prehranjena ugotovimo z indeksom telesne mase (ITM), ki ga izračunamo tako, da težo v kilogramih delimo s kvadratom višine v metrih. O debelosti govorimo kadar ima neka oseba povečan indeks telesne mase nad 25 ter povečano količino maščobe v telesu ter povečan obseg pasu, ki je pri moških več kot 102 centimetra in pri ženskah nad 88 centimetrov. Zaradi prekomerne teže je oseba bolj podvržena različnim zdravstvenim težavam kot so bolezni srca in ožilja, sladkorna bolezen, nastanek žolčnih kamnov, povzroči pa lahko tudi anksiozna stanja in depresije. Da bi se debelosti izognili je potrebna zdrava in uravnotežena prehrana, ki vključuje veliko sveže zelenjave in sadja, izogibanje maščobam, sladkorju in alkoholu ter veliko telesne aktivnosti.

Categories
Prehrana

Kako je debelost povezana z revščino in nizko izobraženostjo?

Statistike menda kažejo, da je debelost pogosto povezana z revščino in »slabšo« izobraženostjo. Vprašajmo se, ali je temu res tako in zakaj.

Trije pogoji za dobro počutje

Ljudje potrebujemo tri osnovne pogoje, da se lahko dobro počutimo in da se nam ni treba podzavestno zatekati k hrani-za-dobro-počutje oziroma k čustvenemu prenajedanju: vedeti in razumeti moramo, kaj se dogaja v našem življenju; zmožni moramo biti oblikovati in vplivati na naše življenje; ter čutiti moramo, da ima vse, kar se dogaja nam in okoli nas, smisel in da imamo svoj prostor v družini in skupnosti. Ti trije pogoji so osnova za naše duševno, posledično pa tudi fiziološko zdravje.

Ostajajo ti trije pogoji res neizpolnjeni pri revnih in nižje izobraženih ljudeh?

Pri revščini skoraj ni dvoma – zaradi finančne nestabilnosti ljudje ne morejo oblikovati svojih življenj po svoji volji, prav tako se čutijo vsaj deloma izključene iz družbe. Pri nižje izobraženih pa ni nujno, je pa morda pogosteje, saj je nižja izobrazba pogosto vzrok za slabšo situiranost in manjšo fleksibilnost na delovnem trgu.

Torej je neizpolnjenost teh treh pogojev neposredni vzrok za debelost?

Pogosta praksa je, da otroku za tolažbo damo nekaj sladkega, kar ga resnično pomiri. Podzavestno torej privzame, da je uživanje hrane, ki mu je všeč, povezana s spremembo na bolje oziroma s vsaj trenutnim zadovoljstvom. A pogosto je to manj zdrava hrana, ki ob prekomernem uživanju vodi do debelosti. Tako se oblikuje vzorec, ko ljudje, tudi če jim primanjkuje denarja, redno kupujejo sladkarije, in če se revščina seli s staršev na otroke, vzorec ostaja. Hrana se izkorišča za trenutne občutke zadovoljstva, posledica pa je debelost.

 

Najbrž je malo takih, ki imajo zgoraj omenjene tri pogoje povsem izpolnjene. Ostali moramo, če se želimo obraniti debelosti, poskrbeti za dovolj gibanja, ki nam bo dalo energijo za aktivnejšo vlogo v družbi ter posledično povečalo naše zadovoljstvo.